My CMS

Ontwrichting is Het Nieuwe Werken

11aEen goed idee kan de wereld veranderen.
Dat klinkt natuurlijk geweldig, als het gaat over ziektes, voedsel-voorziening, natuurrampen en wetenschappelijk inzicht. Dat is vooruitgang, dat is innovatie. In onze supersnelle hi-tech samen-leving pakt dat soms anders uit. Het mobieltje maakt de vaste telefoonlijn overbodig, WhatsApp luidt het einde in van betaalde sms, en dankzij de zorgrobot zijn we straks mooi van al die zzp-thuiszorgers af. Fijn voor de consument en de zorgrobotbouwer, minder fijn voor al die werknemers die van deze diensten afhankelijk waren. Dat verschijnsel heet ‘disruptieve innovatie’, ofwel vernieuwing die de bestaande toestand overhoop haalt door de introductie van een volkomen nieuw concept dat de oude situatie links en rechts passeert. Gemakkelijker. Goedkoper. Aantrekkelijker.

Hoogleraar Clayton Christensen muntte het begrip ‘disruptive innovation’, voor de situatie dat het Nieuwe Idee korte metten maakt met een Oude Situatie, die overbodig of oninteressant wordt. Tsja, had de Oude Situatie maar beter moet opletten, zelf beter moeten innoveren, of agressiever de veroverde ruimte moeten verdedigen. Wie een beetje oplet, ziet een stroom aan initiatieven de dinosaurussen van morgen scheppen. De sportschool gebruikt filmpjes in plaats van een levende instructeur. Webconsults schuiven de huisarts naar het tweede plan. De app Uber parkeert taxichauffeurs in een doodlopende straat. Artikelen over het onderwerp beperken zich er meestal toe advies te geven hoe je zelf sneller bent dan een ander. Wat vooral mist is de hamvraag: willen we dit wel?

Innoveren maakt meer kapot dan je lief is. Vraag maar eens aan de indianen, hoe die de disruptieve kolonistenmentaliteit beleefden. Een paar jaar jaar nadat Columbus Amerika ontdekte was de oorspronkelijke bevolking van de eilandengroep waar hij landde door ziekte opgehouden te bestaan. Dankzij een efficiëntere bom kon men in één klap 100.000 Japanners tegelijk verdampen. Niet alle innovatie is een verbetering.

Werken, lummelen, klungelen, mountainbiken, postzegels verzamelen, roddelen en curling zijn geen activiteiten die je onderneemt om het leven efficienter te leven. Een vakantie is zelden een handige manier om van A naar B te komen, en toch leerzaam en onderhoudend. Veel zaken wil je niet eens verbeteren, omdat ze juist hun charme ontlenen aan omslachtigheid, gestuntel of ledigheid. Wie uitsluitend het innovatie-evangelie predikt, smijt vroeg of laat ergens een kind met het badwater weg. Dus wat te doen? Bezint voor gij begint. Kijk eerst eens naar de intrinsieke waarde van iets voordat je er verwoed aan gaat lopen sleutelen. Of misschien moet elk nieuw idee voortaan van een waarschuwing worden voorzien: Kan u en uw omgeving ernstige schade toebrengen. Innoveer, maar vernieuw met mate.

LINKS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *