My CMS

De Afrikaanse Renaissance

02aDe wieg van de mensheid stond in Afrika. Maar dat de toekomst van de wereld ook in Afrika wordt vormgegeven, is een tamelijk nieuw geluid. Nieuw althans vanuit het westerse, Anglo-Amerikaanse perspectief. In Afrika zien ze dat namelijk heel anders.

Het is even wennen. Als wij aan Afrika denken, zien we beelden van slavernij, honger en Bokasso traag door oneindig koloniaal gebied gaan. Een bodemloze put van ontwikkelingsgeld en hulpacties. Een mislukt continent. Daarmee vertel je slechts een deel van het Afrikaanse verhaal en dat is precies wat professor Mammo Muchie dwars zit. Hij roept op tot Pan-Afrikaanse educatie en herziening van het curriculum van Afrikaanse scholen. De sleutel: het rijke verleden van Afrika. Afrika als nieuwe bron van innovatie.

Op Afrikaanse scholen levert het terugkijken op vijf eeuwen uitbuiting en kolonialisme de huidige generatie niet het nodige zelfvertrouwen om met nieuw elan aan de toekomst te werken. Dat moet anders, weet Muchie. Afrikanen moeten zich haasten om hun rechtmatige positieve en constructieve erfgoed op te eisen, en dat verankeren in een continentbreed Pan-Afrikaans onderwijssysteem, van kleuterschool tot universiteit. De duistere, destructieve periode moet behandeld worden in combinatie met herwaardering van al het positieve, zodat de geschiedenis een basis wordt voor Afrikanen om daar bovenuit te stijgen. Een Afrikaanse Renaissance, waarbij Afrikanen leren omgaan met de gevaren en risico’s van de historische nalatenschap, maar ook zelfstandigheid, trots en onafhankelijkheid vinden in de talenten en innovaties die ook in die periode thuishoren.

Talent en innovatie in periodes van neokolonialisme en slavernij?
Naast bakermat van de mensheid, is Afrika een rijke bron van talloze ontdekkingen op het gebied van wiskunde, astronomie en technologie. De oorsprong van universiteiten stamt uit Timbuktu. Gietijzer werd al 2000 jaar geleden in Tanzania vervaardigd. Originele astronomische bevindingen van de Dogons van Mali zijn bevestigd door o.a. Cornell University. Op het gebied van taal (het schrift), wiskundige vergelijkingen (binaire logica in het oude Ethiopië), architectuur, navigatie en medicijnen kan Afrika talloze ontwikkelingen en ontdekkingen op haar conto schrijven. De Afrikaanse kennis over landbouwtechnieken is rijk: het continent heeft eigen soorten rijst en gierst ontwikkeld, een voedselerfgoed dat mensen generaties lang voedde, misschien zelfs al wel vanaf het begin der mensheid. Machtige innovatie die in de schaduw staat van het beeld van vijf eeuwen slavernij.

Met Muchie klinkt dus inmiddels een nieuw Afrikaans geluid om de historische erfenis eens danig opgefrist in de nieuwe generaties uit te venten. Een nieuw curriculum dat moet zorgen voor een constructieve transformatie van de Afrikaanse identiteit, dat de basis legt voor het uitdagende gevoel dat Afrika niet alleen een rijke geschiedenis heeft, maar op basis daarvan de hele wereld dus ook iets kan bieden. Weg met de marginalisering die schuilt in dat eeuwige verhaal van een mislukt verleden. De historie in alle aspecten onder ogen zien, en daarna de kin omhoog en de blik vooruit. Een Pan-Afrikaanse Renaissance, de hoeksteen voor een volgende stap in de ontwikkeling van de mensheid.

Kennis van de positieve en negatieve aspecten van het eigen erfgoed als aanjager van nieuwe verbeeldingskracht, van de drang om wederom een rol te spelen in het wereldspel waarin creativiteit en innovatie zo nadrukkelijk van belang zijn. Stimuleer innovatie door terug te grijpen op het roemruchte verleden. Een achteruitkijkspiegel als navigatie en hulpmotor voor de weg die voor je ligt. Een soort Afrikaanse herwaardering van de eigen Gouden Eeuw. Die VOC Mentaliteit. Maar dan net ietsje anders.

LINKS

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *