My CMS

Innovatie is zo nieuw niet.

05inno2We leven in een saaie tijd.
Nee, dan vroeger: de ontdekking van het vuur, de uitvinding van het wiel, het eerste toilet, the origin of species. Dat was pas innovatie!

Het is opmerkelijk hoe luchtfietserig designers worden als ze over onze tijd praten. Op Innovation Events prevelen ze met glazige oogjes het evangelie van een betere wereld. Dan zwijmelen ze over bruisende out-of-the-box sessies met ondernemers, ontwerpers en geldschieters bij elkaar, die nieuwe ideeën en betere producten opleveren. Een stralende toekomst van betekenisvolle producten voor de connected global community. Hallelujah!

Vorige week zag ik zelfs een ontwerper die ‘dat gedoe op de Krim’ terloops afdeed als ‘oud denken, van mensen die nog niet weten dat we al lang in een global systeem leven’. Gelukkig waren de innovatieproducten die we daarna zagen een stuk realistischer. Een flashy Martini-filmpje vol knappe mannen en vrouwen dat toont hoe Apollo Vredestein met italiaans design de verkoop van autobanden stimuleert. Ten Cate demonstreert trots de toepassing van protective fabrics in de bescherming van militairen en helicopters. Prachtige voorbeelden van innovatie uit de echte, imperfecte werkelijkheid waar gewoon omzet gedraaid moet worden, en soldaten beschermd.

Want laten we wel wezen: geen betere aanjager voor innovatie dan oorlog. Na de Eerste Wereldoorlog bestond er zomaar stemrecht voor vrouwen, bloedtransfusies en de plastische chirurgie. Toen de Engelsen in 1941 ontdekten dat de Duitsers radiobakens gebruikten om bommenwerpers naar hun doel te geleiden, hadden ze binnen een jaar een operationeel tegenmiddel – en een verbeterd alternatief voor zichzelf. Conflicten leveren nu eenmaal een directe noodzaak voor vernieuwing. En is het dan vrede, dan draait de economische orde weer om het verhogen van de omzet, een beter rendement, en het maximaliseren van winst.

Veel designers wensen echter een roze bril te dragen. Er is niks mis mee, om innovatief te zijn in een wereld die draait om het schuiven van dozen en diensten. Alleen betrokken designers kunnen daarin accenten verleggen, en kleine maar belangrijke stapjes maken.  De combinatie van naïviteit en innovatie is als chloor en wc-eend: een gevaarlijk mengsel. Daardoor liet Urenco haar atoomgeheimen naar Pakistan weglekken, waarna het verkocht werd aan Noord-Korea, Iran en Libye. Dan heb je uiteindelijk een wereldtop in Den Haag nodig om de boel weer een beetje glad te strijken. 

Innovatie is niet iets van de laatste tien jaar, hoe hard de creatieve industrie in haar promo-praatje ook op zijn borst trommelt. Wake up. Verbeter de wereld? Begin bij jezelf: stop met dagdromen.

LINKS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *